Hvordan håndtere tilsynssaker effektivt: Bistand og løsninger
Å håndtere tilsynssaker i bygg- og anleggsbransjen kan være utfordrende. Kommunene er pålagt å føre tilsyn med at bestemmelser gitt i, eller i medhold av, plan- og bygningsloven overholdes.

Hva innebærer et tilsyn?
Tilsyn er kontroller utført av myndighetene for å sikre at virksomheter overholder gjeldende lover og forskrifter. For bygg- og anleggsbedrifter kan dette innebære gjennomgang av dokumentasjon som sjekklister, rutiner og avvikshåndtering. Kommunen kan føre tilsyn når som helst i løpet av byggesaken og inntil 5 år etter at ferdigattest er gitt.
Hvordan forberede seg på tilsyn?
For å være godt forberedt på tilsyn er det viktig å ha et oppdatert og fungerende styringssystem som ivaretar kravene i blant annet plan- og bygningsloven, byggesaksforskriften (SAK10) og byggteknisk forskrift (TEK17).
Et digitalt kvalitetssystem kan hjelpe bedrifter med å ha kontroll og oversikt over nødvendig dokumentasjon.
Hva skjer hvis det avdekkes avvik?
Dersom tilsynet avdekker avvik, er det viktig med konstruktiv dialog mellom bygningsmyndigheter og de ansvarlige foretak for å utbedre avvikene uten bruk av sanksjonsmidler.
Hvordan kan eksterne konsulenter bistå?
Eksterne konsulenter kan tilby rådgivning og bistand gjennom hele tilsynsprosessen, inkludert hjelp med å tilrettelegge nødvendig dokumentasjon og veiledning i bruk av HMS- og internkontrollsystemer.
Å være godt forberedt og ha orden på dokumentasjonen er essensielt for å håndtere tilsynssaker effektivt og sikre kontinuerlig drift i bygg- og anleggsbransjen.